Blogpost 3 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Lonneke Spieringhs - WaarBenJij.nu Blogpost 3 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Lonneke Spieringhs - WaarBenJij.nu

Blogpost 3

Door: Lonneke Spieringhs

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

02 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Vandaag (18/7) zijn we rond 13.00 vertrokken naar Campfire Academy, waar we 2 weken intern gaan om alles te leren over de bush.
We zijn weer tussen de jongeren en dat is natuurlijk superleuk, we zijn maar met 3 in een groepje, ik, Lisabeau en Ronja een Zweeds meisje. Toen Yolanda en Petro ons wegbrachten zijn ze nog even gebleven en toen daarna zijn we naar onze kamer gebracht.
Daarna zijn we wat gaan volleyballen met de rest en hebben we uitleg gekregen over wat we gaan doen de komende 2 weken. Morgen gaan we in ieder geval naar het Maholoholo rehabilitation centre en daar hebben we super veel zin in. Maholoholo is een centrum waar gewonde/zieke dieren worden opgevangen en beter worden gemaakt zodat ze uiteindelijk weer de natuur in kunnen. Het was heel mooi om te zien hoe deze beesten weer in het wild werden gelaten.

Ik heb de grootste angst voor vogels en al helemaal gieren. Zelfs duifjes op straat vind ik eng dus toen ik wist dat we in kooien gingen met mega-grote gieren begon ik wel een beetje te zweten. Ik wist wel zeker dat ik dat wilde en dat ik mijn angsten ging overwinnen. En dat heb ik ook zeker gedaan! Ik heb een gier op mijn arm gehad en hij heeft een stukje olifantenvlees van mijn hand afgegeten.
Ook heb ik een battalion vogel geaaid over zijn kopje! Foto’s zal ik hieronder plakken. Ik heb daar ook een cheeta mogen aaien, dit was super gaaf om te doen maar ook heel dubbel. Ik vond het soms allemaal een beetje commercieel overkomen (wat ik haat als het om de natuur gaat). Maar aan de ene kant snap ik het ook wel; het geld wat ze ophalen gaat naar de zorg voor de dieren dus eigenlijk is het ook weer erg goed wat ze doen. We hebben luipaarden gezien, hyena’s, wild-dogs en een grote mannetjes leeuw die echt op 2 meter afstand stond!


Er zitten op Campfire Academy super veel blue monkey’s en ze zijn ook erg brutaal. Nog brutaler als op KuSungula. Daarna hebben we een game-drive gedaan met Adele maar we hebben alleen maar olifanten, giraffes en impala’s gezien…
Het is heel droog in het Balule Wildlife Estate, de droogste periode ooit in 100 jaar. Daarom trekken de dieren massaal naar het Kruger National park (waar we ook nog heen gaan) omdat dit een open verbinding is en in het Kruger heeft het de afgelopen tijd meer geregend.

Later die dag hebben we een lecture gehad over the dangerous 9 (lions, leopards, rhinos, elephants, hippo’s, crocodiles and buffalo’s). Hoe we hier mee om moeten gaan als we ze tegen komen en hoe we kun ignore-zone, acknowlege-zone, warning-zone and killing-zone herkennen. Elk bovenstaand dier hebben we besproken en wat voor waarschuwings-signalen ze afgeven als we in hun warning-zone of killing-zone komen en ook hoe we moeten handelen als ze op ons afkomen.






Op dag 2 hebben we een lecture gehad over animal behavior (group behavior, communication, protection ect.). Daarna zijn we bush conservation work gaan doen met Brass. Dit was de eerste keer en ik wist niet goed wat ik kon verwachten. We moesten handschoenen meenemen en daarna zijn we naar het hoofdkantoor van het Balule Wildlife Estate gereden. Dit is ook het hoofdkantoor van “The black mamba’s” dit is een groep vrouwen die door de bush loopt en de poachers wegjagen. We hebben hier wat vergiftigde stukken plant (cactus) opgehaald om deze vervolgens op diezelfde levende plant te leggen om deze te doden. De cactussen nemen vooral in deze droge periode veel water in beslag dat noodzakelijk is voor andere dieren.
Na het bush conservation work hadden we even rust en daarna zijn we weer met Brass weggereden voor een game-drive. Jammer genoeg hebben we weer niets gezien maar dat is oke, de natuur is super en als je rond 17.45/18.00 aan het rijden bent kun je ook genieten van de zonsondergang. Vanavond slapen we in the hide. Dus eigenlijk midden in de bush. Zonder begeleiding. Ik heb hier super veel zin in, ik hoop alleen dat de apen niet sochtends komen want wat heb ik een hekel aan die beesten…

Het nu al de volgende ochtend en ik heb best prima geslapen in de bush, we zijn rond 21:00 gebracht door Brass en al gelijk toen we aankwamen hoorden we olifanten op 20 meter afstand eten. We hebben onze matrasjes en slaapzakken klaargelegd en zijn daarna gaan liggen, het was natuurlijk al pikdonker maar het was volle maan dus we konden wel iets zien. De olifanten kwamen steeds dichterbij dus dat was wel even spannend. We moesten heel stil zijn en niet te veel bewegen. Daarna gingen ze wel weer weg en zijn niet in mijn zicht geweest. Niet veel later hoorden we ook erg dichtbij een leeuw brullen! Daarna nog wat hyena’s en toen ben ik gaan slapen. Het was een super ervaring en ik hoop dat ik het nog een keer mag meemaken. In de ochtend werden we gewekt door de vogels, de vogels hier maken niet normale geluiden maar heel apart. Allemaal heel anders, de een lijkt op een auto-claxon en de ander weer op een trompet. We hadden diezelfde dag geleerd waarom vogels in de ochtend zo veel fluiten; ze proberen elkaar terug te vinden na de nacht die ze dus blijkbaar alleen doorbrengen.

Rond 7:00 heeft Brass ons weer opgehaald en hebben we even rust gehad om half 9 zijn we weer met Brass conservation-work gaan doen. Dit is werk in de bush dat de bush beter maakt. Er is een dam, een soort verhoogde weg en die wordt steeds dunner. Zo dun dat je er bijna niet meer op kunt rijden met een safari-auto. Dit komt omdat olifanten, waterbuffels, neushoorns ect. de helling op en aflopen en daardoor wordt er steeds zand verschoven en word de dam meegenomen en wordt de dam dus dus dunner. Ze hebben er al takken opgelegd zodat ze er niet meer gaan lopen maar nu moet de dam weer worden aangebouwd. Dit doen we door natuurlijke compost dus bladeren, takken, gras ect. Daar neer te leggen. Bij Campfire zelf hebben ze al een composthoop dus we hoefden alleen maar dat in te laden op een pick-up truck en naar de dam te rijden, uitladen en weer opnieuw. We hebben dit in totaal 3 keer gedaan maar ik denk dat we het nog wel vaker gaan doen deze weken omdat het nog lang niet af is.
Daarna hebben we een lecture gehad over Mammals (zoogdieren). Characteristics, reproduction, footstructure, digestive systems & orders and families.
Nu kunnen we even relaxen/lunchen en daarna krijgen we weer een lecture van Adele over astronomy (de sterren).
Het is een hele warme dag vandaag en we hebben straks ook een bushwalk… Hopelijk is het dan weer wat afgekoeld. Morgen wordt het nog warmer; 32 graden! De dag daarna 28 en dan 18! Zondag wordt het dus 18 graden, dit is eigenlijk wel prima omdat we die dag gaan hiken.


De volgende dag zijn we vertrokken naar het Reptile park. Ik was best wel zenuwachtig omdat ik wist dat je een python mocht vasthouden. Maar als ik iets eng vind (net als met de gieren in Moholoholo) wil ik het wel persé doen. Dus ik wist van mezelf dat ik het toch wel ging doen. En ja ik heb het gedaan! Toen we aankwamen schrok ik me al kapot van de struisvogels. Daarna zijn we naar slangen in hokjes gaan kijken. Ze hadden echt heel veel verschillende en de vrouw die ons 3 de rondleiding gaf wist er ook alles vanaf. Daarna zagen we nog wat schorpioenen, leguanen en krokodillen. Dat was ook super gaaf, ik heb de krokodillen alleen niet zien bewegen. Ze lagen constant super stil. Daarna haalde ze een python uit een doos. IK WAS BANG! Maar zo blij dat ik dit heb gedaan! Daarna gaf ze nog een korte demonstratie met de boomslang (gevaarlijkste slang), puff adder (snelste slang) en een cobra. Deze cobra werd op een gegeven moment erg aggressief en heeft een paar keer naar haar gestriked zoals ze dat in het Engels noemen. We zijn nog eventjes in Hoedspruit zelf geweest om wat boodschappen te doen en daarna zijn we weer naar Campfire gereden.

Toen gingen we met Brass en Adam voor een nightdrive. Dat was heel erg mooi, het was bloodmoon dus ik was alleen maar naar de maan aan het kijken, het was alsof de zon in een zwarte hemel scheen zo oranje/rood was hij. Het enige wat we hadden gezien was een bushbaby (onze eerste) hij was zo schattig en kon ook echt grote sprongen maken. Maar toen ging de zaklamp kapot dus moesten we wel terug. Maar die nightdrive hebben we nog tegoed!

Op zaterdag erg vroeg opgestaan zelfs voor ons hier in Afrika, de wekker ding om 6:30 dat is een uur eerder dan normaal bij Campfire, maar we gingen vandaag dan ook iets heel speciaals doen! We gingen mee met HALO (Hoedspruit Animal Outridge) een club mensen die zich inzetten voor de honden in Hoedspruit, mensen hebben weinig geld en het geld wat ze hebben willen ze niet altijd uitgeven aan hun hond. Bij HALO gaan ze langs paar vaste plekken om de honden te ontwormen, zorgen dat ze geen teken hebben of krijgen en doen ze in bad. Ook zorgen ze voor sponsoren voor honden (en hun baasjes) die gesteriliseerd moeten worden of andere grotere operaties. Vandaag waren er 2 puppy’s (Lisabeau noemde ze Lucky & bacon omdat er 1 naar bacon rook). Lucky had echt geluk nodig want hij was in zijn pootje gebeten door een grotere hond en het was gaan ontsteken. Het was ook echt een diepe wond. Ze hebben het ontsmet en wat opgespoten dat er geen insecten in zouden gaan zitten.
Als laatste gingen we ook naar John een hond die echt verwaarloosd was en die ze in mei aan hadden getroffen aan een touwtje, helemaal verhongerd en uitgedroogd. Ook zat hij onder de maden die zijn haren opaten dus hij was ook zowat kaal. Ze hadden foto’s laten zien van hoe hij eruitzag toen ze hem aantroffen. Toen ik hem zag kon ik het bijna niet geloven dat het dezelfde hond was. Hij had een volle vacht en geen maden meer!

  • 03 Augustus 2016 - 17:51

    Marianne:

    Leuk om te lezen Lonneke echt super!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2016

Blogpost 5

25 Augustus 2016

Blogpost 4

02 Augustus 2016

Blogpost 3

16 Juli 2016

Blogpost 2

05 Juli 2016

De eerste 2 weken in Zuid-Afrika
Lonneke

Voor mijn buitenlandse stage vanuit school reis ik voor 10 weken naar Zuid-Afrika.

Actief sinds 18 April 2016
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 1962

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 26 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: