De eerste 2 weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Lonneke Spieringhs - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Lonneke Spieringhs - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken in Zuid-Afrika

Door: Lonneke Spieringhs

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

05 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Op zondag avond 27/6 gaven ik en Lisabeau een afscheids/verjaardagsfeestje. We zagen iedereen voor de laatste keer en vertrokken die dag erna naar ZA.

Na 10 uur vliegen kwamen we aan in Johannesburg, beiden waren we hier nog nooit geweest en keken we onze ogen uit. Johannesburg is in vergelijking tot Hoedspruit (het dorpje waar wij stagelopen) best een criminele stad. In de eerste 5 min dat we naar buiten liepen werden we al gelijk door 10 “Postals” aangesproken. Dit zijn mannen die zogenaamd bij het vliegveld werken en je vannalles aanbieden zoals een taxi of ze brengen je koffers naar de volgende gate. Deze vragen daarna veel geld. We moesten al snel weer overstappen op een klein vliegtuigje naar Hoedspruit, dit was een half uurtje vliegen. We hadden tijdens de vlucht heel mooi uitzicht, elke tien minuten veranderde de omgeving, van jungle naar savanne, naar bergen. Tijdens onze vlucht hebben we ook een goed zicht gehad over de Drakensbergen.

De laatste 10 km moesten we door het reservaat rijden om bij de lodge aan te komen. Hier kopen dus gewoon alle dieren wild rond. We zagen al 3 olifanten, 1 op 5 meter afstand van de safari-truck. Daarna net voor de poort van de lodge 10 giraffes. Dit was heel indrukwekkend, omdat ik zo'n beesten nog nooit in het echt had gezien. Zelfs niet in een dierentuin.

We hebben kennis gemaakt met het personeel dat erg aardig was, hebben gegeten en zijn daarna gelijk gaan slapen, we waren natuurlijk heel moe.

Toen we wakker werden hebben we ontbeten en even gepraat met Yolanda, wat wij graag wilde doen en wat daar van mogelijk was. De dag daarna zijn we vroeg opgestaan 6:00 om om 6:15 iets te eten en daarna om 6:30 met de safaritruck stenen te zoeken voor in de fontein. We reden natuurlijk gewoon door het wild dus moesten constant goed om ons heen kijken. We hebben wat Koedoe’s gezien dit zijn een soort grote herten. Ook wilde Lisabeau een steen oppakken waar 2 schorpioenen onder lagen. Het is dus even een reality-check dat we écht moeten oppassen. Dat is erg wennen, je kunt niet zomaar vanalles oppakken of gelijk op de wc gaan zitten. Altijd eerst even doorspoelen.

In de middag zijn we naar Hoedspruit zelf geweest, het is een klein stadje maar wel met diverse winkels. Je kunt wel duidelijk zien dat Hoedspruit een van de beter gebieden is van ZA. Veel mensen hebben ook tegen me gezegd dat ik veel geluk had met het gebied waar ik zat.

Op de lodge lopen ook veel “Blue monkey’s” rond, deze heten zo omdat ze blauwe billen hebben. Nu weet ik wel waar het gezegde; “Brutale aap” vandaan komt want deze zijn zó brutaal en totaal niet bang. Ze pakken alles weg als je even niet kijkt. Je moet dus goed je deuren op slot doen want anders is de volgende dag heel je kast leeg.

De dagen erna zijn we een aantal keer mee op safari geweest met Bert, dit is van oorsprong een Nederlander maar hij woont zelf al 65 jaar in ZA. Hij is al 74 maar dat laat hij niet blijken. Het is een soort Dr. Pol 2.0. Met hem hebben we buffalo's (waterbuffels) gespot, het zijn zeker grotere beesten dan dat ik had verwacht. Ik vond het nog al raar dat ze bij "The big five" zaten omdat ze bij niet iedereen bekend staan als een extra gevaarlijk dier. Bert vertelde ons dat "The big five" is opgesteld door een groep jagers die de 5 dieren die het gevaarlijkst zijn om op te jagen op een rijtje hebben gezet. De buffalo hoort daar zeker bij omdat dit een reusachtig beest is dat als hij bang is van anderen dieren of mensen die hem aanvallen hij terugslaat. Als en leeuw achter hem aanzit draait hij zich om en gaat achter de leeuw aan. De leeuw schrikt hier zo van dat hij wegrent.

We hebben ook rhino's (neushoorns) gezien, dit vond ik toch wel het meest indrukwekkende wat ik tot nu toe gezien heb. Toen ik wist dat ik naar ZA zou gaan ben ik het een en ander gaan opzoeken op internet en documentaires gaan kijken. Ik kwam aangrijpende verhalen tegen over rhino poaching (stroperij).

Ook hebben we leeuwen gezien, het begon met 2 welpjes en daarna kwam hun moeder er ook nog bij. Dit was een mooi gezicht omdat ze met elkaar gingen spelen en blij waren de moeder te zien. We hebben ze een tijdje gevolgd maar zijn ze daarna kwijtgeraakt.

Zoals je al leest heb ik al 4 van de big five gezien, alleen een leopard (luipaard) mist nog. Deze heb ik wel gezien maar heel snel, ik zag hem door de bosjes wegrennen. Ik vindt het pas tellen als ik er een foto van heb genomen. Ik hoop deze dus nog even te kunnen spotten.

De verschillen met Nederland in omgang is vooral de vriendelijk en kalmheid, als iemand je begroet zegt diegene niet alleen maar hallo maar vraagt ook gelijk hoe het met je is. Zo ga je al gelijk een gesprek aan en voelt het persoonlijker. Ook is het rustiger en kalmer dan in Nederland, dit stralen de mensen hier ook uit. Het verkeer is zo geregeld dat als je op een kruising aankomt dat je perse moet stoppen, daarna overzie je de kruising en naar aanleiding van degene die er als eerste aan kwam heeft voorrang. Daarna gaat het omstebeurt en niemand is ook gehaast hierom en iedereen lijkt het te accepteren. In Nederland zou dit nooit kunnen werken want mensen moeten altijd zelf eerst of hebben haast.

We hebben het hier super fijn & leuk, gelukkig worden we goed opgevangen door het personeel & Yolanda.

Over 2 weken vertrekken we naar CAMPFIRE voor een bushcursus, hier gaan we dus 2 weken intern om alles te leren over Zuid-Afrika.

Ik zal wel wat foto's bijvoegen. Ik heb er al 1000 op mijn telefoon staan maar ik zal er een paar highlights uploaden.

  • 05 Juli 2016 - 20:30

    Marianne Liebregts:

    Tjeetje Lonneke wat een avontuur! Ik kan het bijna niet geloven. Knap dat je dit aan gaat en deze kans krijgt! Geniet er vooral van maar kijk goed uit hoor vooral voor al die beesten. Ik blijf je volgen. Groetjes Marianne

  • 05 Juli 2016 - 22:52

    Oma:

    lonneke wat heb je al veel gezien mooi om je verhaal te lezen.heel veel liefs van oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Mijn eerste reis

.

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2016

Blogpost 5

25 Augustus 2016

Blogpost 4

02 Augustus 2016

Blogpost 3

16 Juli 2016

Blogpost 2

05 Juli 2016

De eerste 2 weken in Zuid-Afrika
Lonneke

Voor mijn buitenlandse stage vanuit school reis ik voor 10 weken naar Zuid-Afrika.

Actief sinds 18 April 2016
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 1974

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 26 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: